5W & 1H
Připravujete prezentaci? Plánujete poradu? Chystáte se na obchodní schůzku? Píšete blog?
Tato metoda nakopne vaši efektivitu. Na nic nezapomenete a ještě objevíte spoustu nového.
Klíčová kreativní metoda!
![](https://4393fcf06f.clvaw-cdnwnd.com/8e25655f5d3d4e72378d64fda8992c7d/200001630-110f4110f6/5.jpeg?ph=4393fcf06f)
Stručná charakteristika
První použití této techniky se datuje už do dvacátých let XX.století, do doby velkého rozmachu americké žurnalistiky. Dodnes se také tato metoda v žurnalistice hojně využívá, její praktičnost se však projevila i v širokém spektru jiných oblastí.
Hlavním úkolem je podrobná analýza zkoumaného subjektu. Jedná se o systémové kladení otázek roztříděných do jednotlivých kategorií. Platí, že čím konkrétnější otázky jsou, tím podrobnější je výsledek. Žurnalistika využívá metodu k sestavení základní osnovy zpracovávané informace (např. novinového článku, reportáže atp.) Podle této metody by mělo být výsledným článkem čtenáři zodpovězeno na následující okruhy otázek, které stojí v popředí jeho zájmu.
Jak s touto metodou pracovat?
- Nejprve si jasně určíme, co budeme metodou 5W&1H zpracovávat. Chystáme si například pozvánku na poradu? Nebo plánujeme dovolenou? Chceme vytvořit novou obchodní strategii? Píšeme závěrečnou zprávu z projektu? Nebo milostný dopis?
- Nachystáme si dostatek záznamového materiálu (papíry, flipchart, čisté dokumenty, papírové lístečky...)
- Vezmeme jeden okruh otázek po druhém a zapisujeme otázky.
- POZOR! Píšeme otázky, nikoli odpovědi! Cílem je seznam otázek, na které budeme v úkolu odpovídat, nebo na které bychom neměli zapomenout. Odpovědi budeme hledat až později.
- Jaké okruhy otázek nás zajímají?
![](https://4393fcf06f.clvaw-cdnwnd.com/8e25655f5d3d4e72378d64fda8992c7d/200000447-5b1795b17a/WW.png?ph=4393fcf06f)
- Snažíme se ke každému okruhu sepsat pokud možno co nejvíce otázek.
- Můžeme pochopitelně skákat z jednoho okruhu na druhý, dle libosti.
- Na konci určíme, které otázky jsou pro nás klíčové a podle nich postupujeme dále. Vše závisí na úkolu, který máme před sebou.
Příklad použití:
![](https://4393fcf06f.clvaw-cdnwnd.com/8e25655f5d3d4e72378d64fda8992c7d/200000448-09bca09bcb/WW2.png?ph=4393fcf06f)
·Čím více otázek položíme, tím podrobnější osnovu si můžeme vytvořit. Některé otázky nám mohou připadat bezpředmětné, u některých otázek zjistíme, že bychom na ně jinak nepřišli a přitom jsou velmi důležité.
![](https://4393fcf06f.clvaw-cdnwnd.com/8e25655f5d3d4e72378d64fda8992c7d/200000034-6778667787/PZ_kolo_03.png?ph=4393fcf06f)
Převzato z knihy "Kreativita a její rozvoj"
Petr Žák